Koh Samui - översvämning.

Åh, jag som ändå som såg fram emot att få komma tillbaka till Koh Tao och Thailand.
Blev en fruktansvärt lång resa från Arlanda - Bangkok - Samui... många timmars flygning.
Var meningen att vi skulle spendera en natt på Koh Samui och sedan ta båten över till Koh Tao.
Vi blev upphämtade av Lomprayah i måndags och väl framme vid båten sa dem bara åt oss att vända. Regeringen tillät inga båtar att åka.

Nu är det onsdag och vi är fortfarande fast här.
De ringde upp oss igår och sa att vi kunde ta båten över idag 12:30, men 07:30 imorse ringde dem igen och sa att den blivit inställd...
Imorgon ska det tydligen komma in två tornados, så jag tvivlar på att vi kommer komma iväg då.

Det är översvämning på nästan hela ön, pga oväder som dragit in.
Det var storm hela natten och igår under dagen hade vi moppe och åkte in till Chaweng Rd för att äta mat, när vi skulle ta oss hem gick det knappt att köra, så emellanåt fick jag hoppa av och vada i vattnet. Det gick upp över knäna på mig. Fick putta på moppen en gång också eftersom fastnade..
Vi bestämde oss för att lämna tillbaka den eftersom det känns lite ovärt att betala när man ändå inte kan ta sig någonstans. Från uthyrningen var det ca.800 m. till hotellet, så vi knatade på, ibland barfota eftersom man inte kommer någonvart med flipflop i vattnet.

Idag ville vi till Tesco Lotus för att inhandla lite nödvändigheter, inga taxibilar vill köra för under 400 baht och då är det bara en dryg kilometer dit. Anledningen är att vägen dit ligger en halv till en meter under vatten.
Lyckligtvis hittade vi tre thaikillar som också skulle dit, så dem liftade och vi alla fick skjuts av en kille i hans pick up - gratis.
Helt sant att thailändare är väldigt snälla! :)
På vägen tillbaka ville taxichaufförerna ha 500 baht, så det fick vara. Istället fick vi skjuts av ett thailändskt par i deras gigantiska bil. Aldrig sett något liknande! Gav dem 140 baht som tack. Så i slutändan kom vi fram och tillbaka från Tesco för 140 baht - när det i vanliga fall kostar 300 - 400 baht. Värt. :)

Till råga på allt det här med oväder och inställda båtar så har jag blivit rätt så sjukt, ont i halsen och hela kroppen är öm. Så nu ska jag krypa ner i sängen och vila lite grann..


Hoppas Sverige har det bättre.
Natalie.




Kommentarer
Postat av: Janice

Hej! Jag, min sambo samt en väninna är också fast här. Vi har hört att de ska komma evakueringsbåtar imorgon. Har ni hört något om det? Läste det på svenska ambassadens hemsida.



mvh Janice

2011-03-30 @ 15:47:07
URL: http://lifeofjanice.blogg.se/
Postat av: Natalie

Hej!



Hoppas ni lyckats ta er iväg, nu går ju i alla fall Lomprayah-båtarna. Själv bor jag på Koh Tao och vi hade militären här som evakuerade folk för 2 dagar sedan.

Så jag vet tyvärr ingenting om Koh Samui. Men hoppas ni mår bra!

2011-04-01 @ 11:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: