Översvämmning och brist på mat etc.

Anledningen till att det inte blivit några inlägg på senaste är att vi har haft riktigt dåligt väder här på Koh Tao. Idag är första dagen sedan ovädret satte igång som jag har tillgång till internet.

Den första dagen var den värsta, 28 mars.
Regn non stop hela natten och på väg till jobbet på morgonen kom jag inte längre än till Tong Thai Food i Sairee. Jag fick vada genom vatten upp till knäna, ta mig till strandvägen och forsätta min promenad mot Mae Haad (barfota). En del av strandvägen hade kollapsat så jag fick balansera över en betongkant ca.1½ meter lång.
När jag väl kommer över kullen från Sairee till Mae Haad och ner för backen inser jag att jag måste vända och ta mig upp till huvudvägen eftersom en stor flod forsar rakt över vägen, alldeles för djup och stark för att jag skulle kunna ta mig igenom. Så upp till huvudvägen och så nerför backen till shopen.
Tog mig en timme att promenera och när jag väl kommer till shopen var det bara att sätta igång att ösa vatten eftersom vi drabbats av översvämmning.

Tror vi var omkring 10 personer som hjälptes åt fram till klockan 12.
Vi hade inte mycket till verktyg så vi fick använda 3 skyfflar som man har till sopborstar, thailändska borstar med hårda träfransar, en golvmopp, 2 skyltar och en vattenslang för att skyffla ner vattnet i ett hål under receptionen. Inte nog med att det var vatten här i shopen, lera täckte hela golvet och delar av väggarna.
När vi lyckats få bort allt vatten var hålet under receptionen nästan fylld upp till golvnivå...








Efter att vi "räddat" shopen, så var P'Pam och P'Kul jättesnälla och tog mig på moppe till sairee så vadade vi igenom allt vatten och jag kunde äntligen komma fram till min moppe.
Efter att jag kommit hem så drog jag, Ima och Emi ut och letade mat. Bunkrade upp men nudlar, ris, kyckling, ägg, tonfisk på burk, vatten etc.
Eftersom inga båtar kunde ta sig till eller lämna ön så var man ju tvungen att säkra sin odds lite.









Så den 30 mars, jag och några andra tog oss runt ön och hamnade tillslut i Chalok Ban Kao, för att titta på helikoptrarna. Militären hade satt in helikoptrar för att flyga ut folk till en jättestor militärbåt som skulle ta dem till fastlandet. Riktigt häftigt, men det fick ju folk att bli lite oroliga.



Där vi bor är allt stabilt men har hört att några hus uppe på bergen hade problem, ett av husen i alla fall gled ner och en gravid kvinna och hennes man satt fast mot en sten i 3 timmar innan dem fick hjälp.
Men lyckligt nog så klarade dem sig.
Ett resort som tillhör en av dykskolorna har också haft problem.
En flod kom rakt igenom och drog ner 4 stycken bungalows.

Sedan iförrigår så går Lomprayah-båtarna igen, men det är mest folk som lämnar ön och dem som kommer tillbaka är bosatta här men har fastnat på andra ställen under ovädret.
Trots det så har inga leveranser kommit till ön ännu, så många restauranger har stängt igen och affärerna börjar bli väldigt tomma.
Ägg och grönsaker har vi inget av, och ända formen av kött som finns kvar är kyckling.
Det finns heller inge mer gasol att fylla upp tankerna med så nu kan vi heller inte steka något hemma.
Som tur är har jag min vattenkokare så vi kan äta nudlar :)

För övrigt så mår alla bra och läget på ön är okej för nu.
Mer uppdatering kommer när jag har internet igen.


Love.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: